La Intervenció psicopedagògica des d’una perspectiva institucional:
- Per a fer una bona intervenció cal analitzar, conèixer, i si es possible poder influir com a globalitat en el centre. Cal intervenir i implicar-se amb el centre, coordinant-se i tenint una visió concreta del centre.
- La intervenció piscopedagògica ha de plantejar-se des d’una perspectiva institucional. Amb l’objectiu de col·laborar per a la millora del centre com a conjunt.
- Cal compartir tant les dificultats com la presa de decisions per a resoldre-les.
- Per a fer aquesta intervenció amb els centres cal que l’assessor sigui respectat pel centre i respecti sempre la seva filosofia educativa, prioritzant al principi l’establiment de relacions amb el centre i el manteniment d’aquestes, per a després introduir canvis de forma progressiva.
- Per a n’aixó cal fer un bon anàlisis intitucional observant els punts següents:
o Identitat i context
o Estructura i funcionament
o Ideologia
o Expectatives en relació amb la intervenció psicopedagògica
- Tipologies de centres:
o Piràmide eficient:
§ Estructura clara i funcional
§ Jerarquia eficient encapçalada per l’equip directiu
§ Es tracten temes d’innovació educativa.
§ Agent extern ha de superar proves per a ser acceptat.
o Melic:
§ Història passada important. Autoimatge positiva.
§ Resistència al canvi.
§ Professionals externs poc prioritari i gairebé inexistent.
o Trineu.
§ Estructura clara i funcional, amb equip directiu impulsor
§ Bona comunicació – Bona innovació educativa.
§ No límits a la incorporació d’elements externs.
o El padrí o Campana de vidre.
§ Jerarquia acceptada per tothom.
§ Direcció gerent eficaç.
§ Poca col·laboració entre professorat i no potencia iniciativa a l’autonomia docent.
§ Assessorament acceptat en l’àmbit del treball individual.
o Club d’amics:
§ Idem trineu.
§ Molta importància al clima relacional a nivell de claustre.
o Iglú:
§ Relacions entre el professorat fredes.
§ Resistència al canvi.
§ Inhibicions i no suports a plantejar nous canvis educatius.
o Maranya:
§ Autoritat i poders poc clars.
§ Conflictes entre el professorat.
§ Ambigüitat entre poder explícit i implícit.
o Gemec:
§ Ancorat al passat.
§ Forta resistència al canvi.
§ Professionals individuals efectius – Falta col·laboració.
o Formiguer:
§ Estructura organitzativa clara i funcional.
§ Bones funcions – Bon ambient laboral.
§ Obertura del centre – Els canvis no fan por
- Per a assessorar cal integrar-se al sistema del centre, establint una relació autèntica a partir del treball progressiu dia rere dia.
LAS RELACIONES EN LA ESCUELA PERSPECTIVA TRIDIMENSIONAL:
- Totes les escoles tenen punts en comú i divergents.
- En l’àmbit educatiu resulta de vital importància la comunicació que pot ser analitzada segons la perspectiva tridimensional, que busca entendre els tipus de relacions que es donen en el centre educatiu:
o Pla sagital o eix céfalo/caudal: L’escola esta carregada de relacions que s’articulen sobre l’eix vertical de lo jeràrquic.
§ Jerarquia epistemològica: qui te el coneixement imposa unes formes de relació que poden ser autoritàries.
§ Jerarquia avaluadora: Dir el que està be i el que esta malament es una font de poder.
§ Jerarquia normativa: Els reglaments que regulen el centre educatiu.
§ Jerarquia experiència: L’experiència marca una superioritat difícilment discutible.
§ Jerarquia legal: La llei està de part del estament de professors.
o Pla anterio/posterior: L’escola esta repleta de comunicacions, però el significat de les relacions està ocult, no es pot torbar a la superfície dels fets o de les discussions verbals.
§ Una part de la ocultació esta arrelada a les actituds discriminatòries.
§ Els alumnes poc destacats també passen inadvertits.
§ La minoria en general, sol estar oculta mes que la majoria.
§ Les dones tenen una menor rellevància en la pràctica professional.
o Pla sagital o eix de dreta/esquerra: Son les relacions legals i d’ideals ques estan inspirades en la força dels papers i de les normes enfront les que neixen de forma espontània.
No hay comentarios:
Publicar un comentario