domingo, 27 de noviembre de 2011

Jo Ressalto:



La Intervenció psicopedagògica des d’una perspectiva  institucional:
-          Per a fer una bona intervenció cal analitzar, conèixer, i si es possible poder influir com a globalitat en el centre. Cal intervenir i implicar-se amb el centre, coordinant-se i tenint una visió concreta del centre.
-          La intervenció piscopedagògica ha de plantejar-se des d’una perspectiva institucional. Amb l’objectiu de col·laborar per a la millora del centre com a conjunt.
-          Cal compartir tant les dificultats com la presa de decisions per a resoldre-les.
-          Per a fer aquesta intervenció amb els centres cal que l’assessor sigui respectat pel centre i respecti sempre la seva filosofia educativa, prioritzant al principi l’establiment de relacions amb el centre i el manteniment d’aquestes, per a després introduir canvis de forma progressiva.
-          Per a n’aixó cal fer un bon anàlisis intitucional observant els punts següents:
o   Identitat i context
o   Estructura i funcionament
o   Ideologia
o   Expectatives en relació amb la intervenció psicopedagògica
-          Tipologies de centres:
o   Piràmide eficient:
§  Estructura clara i funcional
§  Jerarquia eficient encapçalada per l’equip directiu
§  Es tracten temes d’innovació educativa.
§  Agent extern ha de superar proves per  a ser acceptat.
o   Melic:
§  Història passada important. Autoimatge positiva.
§  Resistència al canvi.
§  Professionals externs poc prioritari i gairebé inexistent.
o   Trineu.
§  Estructura clara i funcional, amb equip directiu impulsor
§  Bona comunicació – Bona innovació educativa.
§  No límits a la incorporació d’elements externs.
o   El padrí o Campana de vidre.
§  Jerarquia acceptada per tothom.
§  Direcció gerent eficaç.
§  Poca col·laboració entre professorat i no potencia iniciativa a l’autonomia docent.
§  Assessorament acceptat en l’àmbit del treball individual.
o   Club d’amics:
§  Idem trineu.
§  Molta importància al clima relacional a nivell de claustre.
o   Iglú:
§  Relacions entre el professorat fredes.
§  Resistència al canvi.
§  Inhibicions i no suports a plantejar nous canvis educatius.
o   Maranya:
§  Autoritat i poders poc clars.
§  Conflictes entre el professorat.
§  Ambigüitat entre poder explícit i implícit.
o   Gemec:
§  Ancorat al passat.
§  Forta resistència al canvi.
§  Professionals individuals efectius  – Falta col·laboració.
o   Formiguer:
§  Estructura organitzativa clara i funcional.
§  Bones funcions – Bon ambient laboral.
§  Obertura del centre – Els canvis no fan por
-          Per a assessorar cal integrar-se al sistema del centre, establint una relació autèntica a partir del treball progressiu dia rere dia.

LAS RELACIONES EN LA ESCUELA PERSPECTIVA TRIDIMENSIONAL:
-          Totes les escoles tenen punts en comú i divergents.
-          En l’àmbit educatiu resulta de vital importància la comunicació que pot ser analitzada segons la perspectiva tridimensional, que busca entendre els tipus de relacions que es donen en el centre educatiu:
o   Pla sagital o eix céfalo/caudal: L’escola esta carregada de relacions que s’articulen sobre l’eix vertical de lo jeràrquic.
§  Jerarquia epistemològica: qui te el coneixement imposa unes formes de relació que poden ser autoritàries.
§  Jerarquia avaluadora: Dir el que està be i el que esta malament es una font de poder.
§  Jerarquia normativa: Els reglaments que regulen el centre educatiu.
§  Jerarquia experiència: L’experiència marca una superioritat difícilment discutible.
§  Jerarquia legal: La llei està de part del estament de professors.
o   Pla anterio/posterior: L’escola esta repleta de comunicacions, però el significat de les relacions està ocult, no es pot torbar a la superfície dels fets o de les discussions verbals.  
§  Una part de la ocultació esta arrelada a les actituds discriminatòries.
§  Els alumnes poc destacats també passen inadvertits.
§  La minoria en general, sol estar oculta mes que la majoria.
§  Les dones tenen una menor rellevància en la pràctica professional.
o   Pla sagital o eix de dreta/esquerra: Son les relacions legals i d’ideals ques estan inspirades en la força dels papers i de les normes enfront les que neixen de forma espontània.

No hay comentarios:

Publicar un comentario