La orientació en la Llei Orgànica d’Educació:
Segons la LOE, l’orientació estableix l’ Orientació educativa i professional dels estudiants, com un mitja necessari per a al consecució d’una formació personalitzada, que propicií una educació integral en coneixements, destreses i valors.
En el preàmbul de la Llei es pot apreciar la declaració d’intencions per a assolir aquest objectiu:
- Millorar els resultats generals i reduir les elevades taxes d’alumnat que surten de l’educació bàsica sense titulació, així com atenuar l’abandonament dels estudis.
- Necessitat de que tots els components de la comunitat educativa col·laborin en la construcció de comunitats d’aprenentatges riques, motivadores i exigents.
- Compromís amb els objectius plantejats per la Unió Europea: reforçar i coordinar les estructures d’orientació existents. Així com garantir a la ciutadania l’accés a la orientació educativa i professional al llarg de la vida.
La Llei, de manera directa o indirectes, persegueix garantir la qualitat educativa a través de l’atenció/recolzament a l’alumnat, la formació permanent del professorat, la dotació dels recursos materials i humans necessaris per a la millora de la qualitat, l’assessorament al professorat, etc.
La LOE, com qualsevol text legislatiu, conté “llums i ombres”: Entre les llums cal destacar:
- Dret dels alumnes a
i el dret als pares < a ser escoltats en les decisions que afecten a la orientació acadèmica i professional dels seus fills> - Establir com a competències del Claustre la de
- La especial atenció que ha de rebre en la ESO la orientació educativa i professional.
- La necessitat de que tant el professorat com la família assumeixin < la tutoria dels alumnes, la direcció i la orientació del seu aprenentatge i el recolzament en el seu procés educatiu>.
- La necessitat de que els programes de formació permanent s’incloguin els aspectes < d’orientació educativa, tutoria i atenció educativa a la diversitat>.
Entre les ombres podem ressaltar:
- Es segueix insistint en adoptar
en moments crítics (final d’etapes) que malmeten les mesures preventives. - Omissió de la presència dels Departaments d’Orientació en l’organigrama dels centres educatius tant d’infantil/ primària com de secundària.
No hay comentarios:
Publicar un comentario