1. Introducció i explicació del cas
El nostre projecte anirà destinat a resoldre problemes de convivència entre l’alumnat en el centre Pau Boada de Vilafranca del Penedès.
La convivència pot ser definida com la capacitat de compartir la vida amb altres persones. És l’acció clau per a compartir la vida amb els altres. Actuar per a conviure suposa aprendre sobre un mateix i sobre els altres. Tal aprenentatge, implica aprofundir sobre un mateix per a obrir-nos als altres, i aprendre a rebre el que ens ofereixen.
Per a treballar la convivència entre l’alumnat, ens centrarem en la mediació com a recurs de resolució de conflictes. Aquesta és una eina que ha aportat els coneixements de noves tècniques, i nous professionals que permetran resoldre aquests conflictes d’una manera pacífica, dialogant, amb empatia i de forma autoreflexiva.
Les problemàtiques que es presenten entre els conflictes dels alumnes, les hem dividit en 3 tipus:
· Conflictes momentanis, de curta durada que resolen al mateix dia els mateixos alumnes. Aquests problemes són presents al centre totes les setmanes, però són conflictes de molt poca rellevància, dels quals no tenen constància els professors.
· En altres casos, tot i que no es donen tant freqüentment com els anteriors, trobem els conflictes en els que la situació té més importància que en els conflicte momentanis. S’inclouen en aquest grup els problemes de caràcter verbal que no s’arriben a solucionar pels propis alumnes.
· En alguns casos, tot i que de forma més excepcional, s’han donat situacions mes greus i de major importància, que serien en les que hi ha hagut algun tipus d’agressió a nivell físic (entre alumne-alumne, alumne-professor) o algun tipus d’agressió verbal o conflicte entre alumne-professor.
2. Anàlisi de la demanda
La demanda és emesa per l’equip directiu i l’AMPA, que afronten un alumnat amb dificultats de comunicació i amb un alt índex d’immigració.
Se’ns presenten dificultats de convivència a nivell d’alumnat, que repercuteix en el seu rendiment escolar. Per tant proposem un projecte d’assessorament per al centre, on puguin participar professors i alumnes, basat en la mediació. L’objectiu és oferir una solució efectiva i pacífica a les disconformitats i conflictes entre l’alumnat a fi de poder arribar a acords que beneficien a totes dues parts participants.
L’equip de mediació del centre afrontarà tot tipus de problemes entre alumnat, des de presa de decisions, fins a organització d’activitats, passant per conflictes verbals o fins i tot agressions físiques. Aquest projecte no anirà dirigit a la mediació entre professorat i alumnes baix cap circumstància, tot hi que fomentarem el diàleg i l’intercanvi d’opinions entre docents i infants. També cal tenir en compte que problemes de major gravetat, com l’agressió al professorat, les faltes d’assistència continuades, o el mal comportament a l’aula, no poden ser tractats per la mediació, sinó que la resolució d’aquests conflictes quedarà en mans de l’equip directiu i de les famílies.
Anàlisi de la institució
Durem a terme el projecte al centre Pau Boada de Vilafranca del Penedès.
Aspectes de la institució que volem conèixer: (Aquest apartat està pendent a redactar perquè el centre ens ha de facilitar la informació).
Estructura organigrama
Principis del centre (PEC)
Aproximació a la tipologia del centre.
Cultura
Alumnat, tipus, famílies, context economic, etc.
3. Marc teòric que fonamenta les accions
Convivència: La convivència es l’acció de viure en companyia d’altres. És tracta d’un concepte vinculat a la coexistència pacífica i harmònica entre grups humans en un mateix espai. L’ésser humà és social. Cap persona viu absolutament aïllada de la resta ja que la interacció amb altres individus és imprescindible per al benestar i la salut.
Mediació:La mediació és un mètode per resoldre disputes i conflictes. Es tracta d’un procés voluntari en el qual s’ofereix l’oportunitat a les dues persones per a que es reuneixin amb una tercera persona imparcial, el/s mediador/s, per parlar dels seus problemes i, intentar apropar postures, facilitar la comprensió mútua i contribuir a harmonitzar les relacions entre persones o grups enfrontats per arribar a un acord.
Assertivitat: És la capacitat d’autoafirmar els propis drets, sense deixar-se manipular i sense manipular els altres.Ser assertiu consisteix en ser capaç de plantejar i defensar un argument, una reclamació o una postura des d'una actitud de confiança en un mateix; encara que contradigui el que diuen altres persones, el que fa tothom, o el que se suposa que és correcte.
4. Propòsits de l’assessorament:
a. Objectius del procés d’assessorament (diferents dels propòsits curriculars)
L'objectiu és fomentar les relacions positives i la resolució pacífica de conflictes en el centre. Es proposa principalment formar per a la convivència, prevenir les conductes problemàtiques i intervenir correctament enfront els conflictes.
Pretenem:
. Viure els conflictes, com una realitat més dins la convivència i la realitat quotidiana delcentre educatiu.
. Aprendre a gestionar els conflictes positivament.
. Desenvolupar en el nostre alumnat actituds i capacitats per a què ells mateixos puguinencarar/gestionar els seus conflictes de manera constructiva i creativa, sense haver derecórrer a l’agressivitat, la submissió o la intervenció de la autoritat.
. Evitar que els conflictes degenerin en amenaces, agressions, exclusió o en altres formes deviolència.
. Incloure la mediació com a eina habitual de resolució de conflictes.
. Reduir i prevenir les actituds violentes i els conflictes entre elsmembres de la comunitat educativa.
. Promoure la creació i el manteniment d’un clima de centre pacífic i acollidor, on lespersones se sentin acceptades i segures, i crear un bon clima de relació i treball entre elsdiferents membres de la comunitat educativa.
Actuacions i objectius concrets a assolir:
. Seguiment dels casos de mediació.
. Supervisar la formació de nous mediadors.
. Promoure la mediació com a resposta als conflictes que hi ha al centre.
. Donar a conèixer la mediació en la web del centre
. Preparar un full d’avaluació per poder valorar de forma més detallada les mediacionsrealitzades.
a. Components de la innovació / Competències professionals implicades
Projecte de mediació.
La innovació és un dels motors de canvi del sistema educatiu i un element important permillorar la qualitat, incloent els més desafavorits, i promoure l'esforç de tots per aconseguir l'excel·lència educativa. Per tant, s’impulsa un programa de Mediació i Convivència escolar, com un incentiu ofert a l’alumnat per sobrepassar determinats aspectes que considerem vitals i de gran importància en l’educació dels alumnes. I per tal de dotar-los d’habilitats útils per encarar situacions quotidianes del seu dia a dia.
Competències professionals implicades.
Saber:
- Capacitat d’analitzar la dinàmica dels conflictes en contextos específics.
- Capacitat de definir el concepte de mediació diferenciant-lo d’altres vies de gestió de conflictes.
- Capacitat de comprendre els fonaments dels diferents passos, moviments i estratègies necessàries a l’hora de conduir una mediació.
- Capacitat de distingir les característiques pròpies de cada model de mediació.
- Capacitat d’identificar els elements que aconsellen o desaconsellen la intervenció mediadora.
- Capacitat de conèixer i interpretar la legislació vigent en els camps on la mediació està regulada.
Saber fer:
- Capacitat de posar en pràctica les estratègies que permeten conduir un procés de mediació (confiança, legitimació, reconeixement, comunicació, gestió d’emocions i sentiments, negociació, pensament reflexiu, creatiu i crític, cooperació... entre d’altres).
- Capacitat d’explorar el conflicte i decidir en quin moment de la dinàmica mediadora cal anal del passat, al present i al futur.
- Capacitat de construir el propi rol mediador, sense confondre’l amb la professió de base.
- Capacitat de treball en comediació amb persones que provenen de diferents disciplines.
- Capacitat de dissenyar i implementar projectes de mediació en diferents realitats socioculturals.
- Capacitat de revisió i autoavaluació de la pròpia pràctica.
Saber estar
- Capacitat de manifestar sensibilitat i interès envers les persones i circumstàncies que les afecten.
- Capacitat de no decantar-se a favor d’una o altra part, tot mantenint l’horitzontalitat de la comunicació.
- Capacitat de mantenir la confidencialitat en relació amb tot el que succeeix en una trobada mediadora.
- Capacitat de no interferir en la solució que les persones en conflicte elegeixen.
- Capacitat de posar fi a una mediació en què els protagonistes del conflicte estan sota amenaça, hi ha abús per una part o s’actua desinformadament.
b. Model i rol de l’assessor-a
L‘assessor ha de facilitar tota la informació necessària, explicant els passos a seguir per poder resoldre els conflictes amb que es troben.
En tota intervenció d’assessorament es pretén sempre que sigui l’equip directiu i l’AMPA, els qui facin la demanda, mentre que el nostre paperconsisteix a derivar-los i guiar-los en aquest procés. Com en el cas de les mediacions, pretenemque els alumnes siguin autònoms a l’hora de resoldre els problemes que els hi puguin sorgir tan anivell particular com a nivell grupal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario